سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هانگوگ نامه : گاه نگار روزگار دانشجویی در کره
تاریخ این یادداشت 23/10/1384 است.
اقتصاد انرژی
احداث نیروگاه هسته ای در کشور توجیه اقتصادی قابل قبولی دارد
ایرنا: بسیاری از کارشناسان اقتصاد انرژی کشور نه فقط استفاده از فناوری هسته ای برای تولید برق را از نظر اقتصادی به صرفه می دانند، بلکه بهانه وجود منابع نفت و گاز برای به کار نگرفتن این فناوری را منطقی نمی دانند. چه بسا کشوربزرگی مانند روسیه که از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا می باشد و بیش از ۳۰ نیروگاه هسته ای را در اختیار دارد.
یکی از کارشناسان ارشد اقتصاد انرژی در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضرورتهای استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق در کشور را تشریح کرد.مهدی شریفی در خصوص مساله اقتصادی استفاده از نیروگاه هسته ای گفت : اگر بخواهیم نیروگاه یک هزار مگاواتی با سوخت فسیلی احداث کنیم ، به ۱۰ میلیون بشکه نفت برای تامین سوخت یکساله آن نیاز داریم .با احتساب قیمت هر بشکه نفت خام حداقل ۲۴ دلار (اکنون قیمت نفت ایران بالای ۵۰ دلار در هر بشکه است ) هزینه سوخت این نیروگاه در یک سال بالغ بر ۲۴۰ میلیون دلار می شود.به گفته وی ، اگر سوخت این نیروگاه گاز طبیعی باشد، به ۲ میلیارد فوت مکعب گاز نیاز است که هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار دارد.
وی با اشاره به اینکه هزینه نصب هر مگاوات برق در نیروگاه هسته ای حتی با احتساب هزینه از بین بردن پسمانده سوخت ، ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است ، متوسط هزینه احداث یک نیروگاه هسته ای یک هزار مگاواتی را پنج میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار، اعلام کرد.شریفی میزان سوخت مورد نیاز یک نیروگاه هسته ای هزار مگاواتی را حدود ۳۰تن اورانیوم غنی شده ذکر کرد که حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۵ میلیون دلار هزینه دارد.وی افزود: اگر قیمت هر بشکه نفت را مطابق قیمتهای کنونی محاسبه کنیم ، توجیه اقتصادی استفاده از انرژی هسته ای بیشتر می شود.لذا، در یک طرح ۳۰ساله مقرون به صرفه تر است که از نیروگاههای هسته ای استفاده کنیم .شریفی سپس درخصوص نیروی انسانی مورد نیاز کار در نیروگاههای هسته ای گفت : روند کار به طور کامل مکانیکی و الکتریکی است و نیروی انسانی مورد نیازبرای حفظ و نگهداشت تفاوت چندانی با نیروگاه حرارتی ندارد.
وی باتأکید براینکه نیروگاه هسته ای پدیده جدیدی در دنیا نیست ، به عمر۴۰ ساله این نیروگاهها در جهان اشاره کرد و افزود: برخی کشورهای اروپایی به دلیل تعهدات خود در پیمانهای هسته ای ، نیروگاههای اتمی که عمر مفید خودرا پشت سرگذاشته اند، جمع می کنند و در حال احداث نیروگاههای هسته ای جدیدهستند، اما از ایران می خواهند دست از این کار بکشد.شریفی با تأکید بر امن بودن نیروگاههای هسته ای ، به این مساله اشاره کردکه کشورهای پیشرفته دنیا اکنون به سمت استفاده از گداخت هسته ای حرکت می کنند.زیرا کارایی این پدیده به مراتب بیشتر از اورانیم غنی شده است واحتمال زیاد تا ۳۰ سال دیگر صنعتی خواهد شد.
وی رشد ۱۰ درصدی مصرف انواع سوخت مانند بنزین ، گازوییل و گاز در کشوررا توجیه دیگر استفاده از انرژی هسته ای در کشور عنوان کرد و افزود: باادامه رشد مصرف سالانه ۱۰ درصد، هر دهه رشد مصرف ۱۰۰ درصد افزایش خواهدیافت .
به این ترتیب ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت خام مصرفی در داخل به سه میلیون بشکه خواهد رسید.در صورتی که تولید نفت خام نیز از رقم فعلی افزایش نیابد، فقط یک میلیون بشکه نفت برای صادرات باقی خواهد ماند.لذا، استفاده ازانرژیهای دیگر و احداث نیروگاههای هسته ای ، ضرورت می یابد.
اما اول از همه بعد از این گزارش روزنامه همشهری عرض کنم من اصلا نگران دفع پسماند نیستم چون می توانیم بعدش از آن در تهیه بمب استفاده کنیم نه برای به کار بردن و صرفا به عنوان به عنوان باز دارنده.همه دنیا می دانند استفده از بمب اتم احمقانه است ولی همه از آن می ترسند  و می گویند نکند طرف مقابل به کار ببرد و می خواهند همه آن را داشته باشند.تا به چیزی شبیه ترس از زمستان هسته ای برسند.همان بن بست هسته ای که شوروی و آمریکا گرفتارش شدند.البته من ضرورت آن را در گرفتار دوستان هندیُ پاکستانی و بنگلادشیم می بینم که همه از داشتن آن افتخار می کنند و آن را ابزار توازن قوا می دانند.چرا ما این متوازن کننده را نداشته باشیم.از طرفی همین کار دارد اینجا در شهر دجون کره جنوبی انجام می شود درست زیر چشم و دست برادر بزرگ آمریکا و اتفاقا پلوتونیوم هم استخراج می کنند.فقط آژانس مثل دفعه قبل گفت:پسر بد داری شیطونی می کنی؟! من نگرانت میشم ها!حالا سرگرم باش  ولی زیاده روی نکن شاید یه سری بهت زدم؟ اگر باز هم رای منفی به ایران دادی که اصلا می گویم دستت درد نکند.ناز شستت .تو هم بگو :کی بود کی بود من نبودم.
تفاوت را حس می کنید؟
اینجا در کره از برق ارزان هسته ای استفا ده می کنند ولی ما باید نفتمان را بسوزانیم چون اربابها این طور می خواهند.
یک لطفی هم به من هم به ملت  ایران بکنید و این کلمه بلند پروازی را تکرار نکنید .کلمه ای که مکررا در روزنامه ها و سایت های خبری غربی تکرار می شود.برای مردم ایران هیچ کاری بلند پروازی نیست .تازه تا بلند پرواز نباشی به قله های پیشرفت نمی رسی.
از بابت دفع پسماند ها روش رایج در تمام دنیا این است که پس از تغلیظ آنها را در مخازن مطمئن  پلمپ کرده در مکتنهای پرت و بلا استفده مپثل بیابان ها یا دل کوهها یا غار های نمک در عمق زمین دفن می کنند.علاوه بر این روش جدیدی به نام انباشت و جذب ریستی در حال گسترش است که با هزینه بسیار پایین و بازده بسیار بالا نسبت به روشهای شیمیایی رایج در بازیافت رادیونوکلوئید ها به کار می رود و خوشبختانه ایران  در ابن زمینه بسیار خوب عمل کرده است  و نتیجه گرفته است.
با همه این تفاسیر من می پرسم اگر انرژی اتمی این بدیها را دارد که شما گفتید
 
۱-چرا غربیها آن را دارند و تازه گسترش هم می دهند؟
۲-چطور این کار در زمان شاه توجیه اقتصادی داشت  حالا ندارد؟
 
بد برای همه بد است و خوب برای همه.ما نسبیت در این مورد نداریم.
یک حرف دیگر بی دلیل دیگران را متهم نکنید.کجا احمدی نژاد گفته می خواهد تمام دنیا را مسلمان کند؟من نشینده ام و نه خوانده ام.در هیچ سایت خبری داخلی و خارجی.
در ضمن بندگان خدا باید بندگی خدا را بکنند و فقط از خدا بترسند نه از آفریده های خدا.
این را هم بدانید  خود آنها به حق ایران اعتراف صریح می کنند ولی می گویند ما دوست نداریم ایران این علم را داشته باشد.شما غرورت یک کم هم چین مخمخا نمی شود.
از طرفی صریحا در قران آمده آنها از تو راضی نمی شوند مگر کاملا از آنها تبعیت کنی!شما به دنبال رضایت آنها هستی بفرما خدا قبول کند.


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 85/8/20ساعت  7:39 صبح  توسط سید جواد 
      نظرات دیگران()

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    آندونگ1
    [عناوین آرشیوشده]